Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

måndag 28 mars 2011

Besvikelse när höga förväntningar inte infrias

Jaha, då har jag läst "Hjärtas blinda fläckar" av Julia Franck. Jag hade höga förväntningar efter att ha läst om boken med så besviken jag blev. Enligt bokens baksida handlar den om en mamma som efter andra världskrigets slut lämnar sin son på en tågstation och sen försvinner. I prologen är det just detta som berättas sen handlar boken om Helene, som mamman heter, och hennes systers uppväxt under första världskriget och hur deras liv utvecklar sig.

Jag tycker boken känns seg, språket rörigt samt att det i vissa fall känns som om översättningen inte är korrekt. Inte förrän i slutet av boken börjar jag fatta tycke för den och det är när hon får sonen.

Nä, jag är besviken över att boken inte var bättre men så kan det vara när förväntningarna är allt för höga.

Nu var jag ju tvungen att läsa en bra bok som kompenserade den jag nyss läst. Jag tog "Paganinikontraktet" av Lars Kepler helt enkelt för att jag gillade "Hypnotisören" av samme författare, eller ja, det är ju ett äkta par, Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril, som använder pseudonymen Lars Kepler. Och som jag läst! Läste halva boken igår och frågan är om jag vill ha sällskap på mina raster idag - det blir nog till att läsa istället!

På torsdag är det äntligen tid för vår Bokklubbsträff och det är dags att diskutera "Vindens Skugga" av Carlos Ruiz Zafón. Dessutom är jag väldigt nyfiken på vilken bok Marija kommer att välja?

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Känner igen känslan och besvikelsen när en bok inte lever upp till förväntningarna!
    Då har du väl hunnit läsa ut "Paganinikontraktet" nu? :-)
    "Rödhake" har tagit sig och är riktigt bra, men det tog mer än 150 sidor för mig att fastna.
    Ska bli spännande att höra vad de andra tycker om "Vindens skugga" och vad det blir för ny bok.
    Ses på torsdag! Kram

    SvaraRadera
  3. Jodå, läste ut boken igår och den är ju inte direkt svårläst så det gick snabbt att läsa. Läste halva boken i söndags när Simon hade feber.

    Ses imorgon!

    SvaraRadera