Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

måndag 10 oktober 2011

Träff med Bokklubbsvännerna

Ett litet snedsprång
Jag tänker inte börja med att berätta hur mysigt vi hade när vi träffades i torsdags, däremot ska jag berätta vad värdinnan bjöd på för det var väldigt väldigt gott. Nu är jag ju en älskare av höstgrytor och gratänger så jag antar att det var därför den föll i god jord hos mig.

Kyckling i pesto

600 g kycklingfile (I bitar)
1 msk rapsolja
(1tsk salt - jag skippade det och det blev tillräckligt salt ändå)
2 krm nymald svartpeppar
10 marinerade soltorkade tomater
15 gröna oliver
100 g fetaost
½ dl pesto, gärna med chili
2½ dl grädde

1. Sätt ugnen på 200 grader. Bryn kycklingen, krydda med peppar och lägg över i en ugnssäker form.
2. Strimla tomterna, skiva oliverna, strö detta över kycklingen samt smula över fetaosten.
3. Blanda grädde & pesto och häll detta över kycklingen. Gratinera ca 20 minuter (längre om du väljer hela fileér)
4. Servera med ris eller pressad potatis & sallad.

Var försiktig med saltet för både oliverna, fetaosten och peston kan vara rätt salta.

Boken vi diskuterade var "Niceville" av Kathryn Stockett och vi var rörande överrens om att det var ett bra bokval. En varm berättelse med härliga karaktärer och alla hade fått känslan av att boken utspelade sig mycket tidigare än vad den egentligen gjorde.

Boken handlar om Skeeter som tillsammans med två svarta hembiträden skriver en bok om hur det är att arbeta för vita kvinnor. Om hur de blir behandlade och ofta förnedrade.

Det hade varit extra roligt om den ende av oss boklubbsvänner som inte kunde komma hade berättat om sina erfarenheter då hon har haft hemhjälp när hon bott utomlands. Eftersom man kände sympati för dessa svarta kvinnor hade det varit roligt att höra det ur en annan synvinkel, dvs arbetsgivarens.

Tillslut avslöjades så kommande PIC-bok och den föll på "Ett litet snedsprång" av Denise Rudberg och ja, jag måste ovilligt erkänna att jag inte hoppade högt av glädje. Av nån anledning  har jag svårt för för Denise Rudberg men jag kan inte sätta fingret på varför och det är ju en av orsakerna till att jag inte gett mig i kast med hennes böcker. I ärlighetens namn känns det lite orättvist men nu ska ge henne en chans och vem vet - det blir kanske en av de bästa läsupplevelserna jag haft.

När jag beställde bokklubbsboken passade jag även på att beställa den andra boken värdinnan hade på lut - "Vår bästa tid" av Penny Vincenzi.
Nu ska jag bara läsa ut "En dag" av David Nicholls, en bok som är lättläst, ger några skratt här och där men som jag känner inte kommer att fastna.

Lite lustigt för denna bok, "En dag", kommer ha filmpremiär den 14 oktober och när vi läste "Niceville" skulle den inom kort ha filmpremiär och jag hade då turen att få tag i biljetter till förhandsvisningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar