Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

torsdag 24 april 2014

Fantastisk och alldeles, alldeles underbar!

Denna bok tog ju inte lång tid att läsa, Anna Fredrikssons "Augustiresan" för vilken fantastiskt underbar bok! Kunde inte släppa taget om den, varken mentalt eller bokstavligt.

Boken handlar om Jenny som blir personal- och administrativ chef på ett företag hon jobbat på länge. Om hur hennes kamp om godkännande från arbetskamrater som helt plötsligt vänder henne ryggen och där hon ger allt hon har för att hålla näsan ovanför vattenytan.

Den handlar också om cykelsemestern på Österlen hon gör tillsammans med sina 3 barndomskamrater där många frågor kommer upp till ytan. Är vi vänner fortfarande bara för att det är bekvämt eller för att vi verkligen har något gemensamt? Finns det saker man inte kan prata med sina vänner om? För att vi kanske är för olika, för att vi har olika typer av liv? Kan vi förstå varandra trots detta?

Jag läser boken med en klump i halsen och tårarna bränner ofta innanför ögonlocken. Den väcker många tankar och känslor och det är naturligt att dra paralleller med mitt eget liv på olika sätt.

Jag brukar vara snål med mina höga betyg men den senaste tiden har jag läst många strålande böcker. Denna är en av dem och hade jag kunnat hade den fått 6 av 5. Nu får det bli 5 med ! efter.



Augustiresan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar