Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

onsdag 16 april 2014

När livet stormar

En storm kom från paradiset

Bokklubbsboken denna gång föll på Johannes Anyurus "En storm kom från paradiset". En bok med ganska få sidor (249) men med späckat innehåll. Boken handlar om Johannes egen pappas flykt från Zambia där han blev fånge efter att kommit från Grekland för att kunna fortsätta flyga - vilket han älskar.

Man får följa P, vars största önskan är att en dag få jobba som pilot i Ugandas flygvapen. Efter en stadskupp i hemlandet väljer han att hoppa av utbildningen och söka asyl i Grekland men inget går som han tänkt sig.

Början på boken utspelar sig i ett dunkelt förhörsrum och min första känsla var "Den här gillar jag" - med få ord målar författaren upp ett scenario som man ser lika tydligt som i en film.
Efter ett tag tycker jag boken blir rörig, den hoppar från dåtid till nutid och även i dåtid hoppar den mellan olika perioder. Men trots detta gillar jag boken i helhet. Fint språk och vissa delar är så väl skrivna så det bokstavligt talat kryper i kroppen på mig.

så här skriver www.adlibris.se

"Johannes Anyuru har skrivit en spännande och stark roman om sin pappa. Han som en gång satte allt på spel för att till sist hamna i Sverige för att inleda en ny tillvaro. En bok om personligt mod och om hur ett enda beslut kan omforma ett helt liv - och en skildring av hur en dröm att flyga kan skälva rakt in i en människokropp"

Boken jag nu läser såg jag när jag beställde "En storm...." och passade på att beställa även denna, föll för handlingen men när jag såg vilken författare det var drog jag först öronen åt mig. Har inte läst nåt av Isabel Allende tidigare men fått höra att hon har rätt detaljerade och böcker som kan vara tuffa att komma igenom men jag valde att bortse från det och beställde den iallafall. Vilken tur! Gillar boken jättemycket även om jag bara kommit en tredjedel så är jag fast. "Mayas dagbok" heter den och är som sagt skriven av Isabel Allende.

Boken handlar om 19-åriga Maya som hamnar i kriminalitet och drogträsk efter att hennes styvfarfar, som är hennes allt, dör från henne. Hennes farmor för henne till en avlägsen ö, Chiloé, utanför Chiles kust, till en bekant till farmodern. Här är det meningen att hon ska gömma sig och reda ut sitt trassliga liv. Under året hon bor på denna ö börjar hon skriva dagbok och man får följa henne både på ön och via dagböckerna får man veta allt hon gått igenom under sitt ganska korta men händelserika liv.

Jag gillar boken och den har fångat mig men samtidigt retar jag mig på att hon verkar komma till ro direkt när hon kommer till ön trots droger, prostutition och kriminalitet som speglat hennes leverne de senaste tre åren men som sagt, jag har bara läst 1/3 så jag återkommer med fortsättning......


Mayas dagbok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar