Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

tisdag 15 mars 2011

Uselt språk i ungdomsbok

Nu är jag fullt medveten om att jag läser en ungdomsbok men måste språket vara så uselt? Jag läser "I häxornas tid" av Maj Bylock som dottern ville jag skulle läsa men språket är verkligen bedrövligt. Inget flyt, korta avhuggna meningar, utropstecken onödigt mycket osv. Måste nog läsa nån annan ungdomsbok också för att jämföra, kan inte minnas att böckerna man läste i tonåren var så dåligt skrivna men kanske upplever jag dem annorlunda idag.

LasseMaja-böckerna som sonen läser har helt klart ett bättre språk.

Själv älskade jag verkligen "Skugga över stenbänk"  eller "Agnes Cecilia - en sällsam historia" av Maria Gripe och det är väl visseligen för något äldre ungdommar men vilket härligt språk i dessa böcker. Detta är böcker jag skulle kunna läsa igen. Började läsa "Agnes Cecilia...." för dottern för ett par år sen men då var  hon nog för liten för att kunna ta den till sig.

Nu har jag beställt böcker igen. Lovar mig själv att jag ska läsa det som jag har stående i bokhyllan innan jag köper nya men så ramlar jag över en bok jag "bara måste ha". Denna gången blev det "Paganinikontraktet" av Lars Kepler & "Gargoylen" av Andrew Davidson.

Jag har läste "Hypnotisören" av Lars Kepler för ett par år sen men det var mest för att jag fick den i födelsedagspresent. Jag hade väldigt låga förväntningar på den efter allt jag hört om den och författarna (är ju ett äkta par som skrivit den tillsammans) men jag tycket faktiskt boken var bra, kanske just på grund av mina låga förväntningar.
Nu har flera i min omgivning läst "Paganinikontraktet" och de säger att den är bättre än "Hypnotisören" så jag måste ju läsa den men vem vet.... jag tycker kanske den är usel ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar