Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

lördag 12 mars 2011

Barn och läsning

När man själv tycker att det är så  otroligt kul att läsa, att man kan uppleva så mycket bara genom att öppna en bok, så vill åtminstone jag gärna få andra att krypa in i denna värld. Speciellt vill jag att våra barn ska finna glädje i att läsa böcker.

Simon, som snart fyller 8 år, knäckte läskoden redan när han var 5 ½ år och han slukade böcker med hull och hår. De lättlästa böckerna om "Wilma" av författaren Cecilia Lidbäck var favoriter och han läste för alla som ville lyssna. Nu kommer han ofta med sin egen bok, LasseMaja är populära, och kryper upp sidan om mig i soffan eller läser en stund innan det är dags att säga God Natt.

Evelina, drygt 11 år, har tidigare inte funnit glädjen i att läsa utan tyckt det varit jobbigt och tråkigt. Att få henne att läsa 15 minuter (= Läsläxa) om dagen har inte varit helt lätt. Men nu..... nu har hon hittat "Vargbröder" av Michelle Paver och längtar till sin bok och läser med glädje en halvtimme (eller mer) innan hon ska sova. Underbart!

Nu har hon gett en bok till mig som hon själv läst och som hon tycker att jag ska läsa och varför inte.... Den verkar riktigt bra och heter "I häxornas tid" av Maj Bylock, är en samlingsvolym och handlar om Anneli som lever på 1700-talet och kan bota sjuka på ett sätt som gör att hon kallas "Häxans dotter".

1 kommentar:

  1. Vad kul att de gillar att läsa båda två! Här är det mest Alice som slukar böcker. Wille läser inte varje dag och inte om jag inte påminner honom när han ska lägga sig. Han har läst Vargbröder för något år sen, men ville sen inte fortsätta med näsa bok, tyvärr.

    SvaraRadera