Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

onsdag 11 maj 2011

"Den trettonde historien" av Diane Setterfield

Den trettonde historien Den tillbakadragna Margaret Lea arbetar i sin fars antikvariat när hon en dag får ett brev från den bästsäljande författarinnan Vida Winter. Margaret vet inte mycket mer än alla andra om den gäckande personligheten när hon andäktigt läser brevet. 56 romaner på lika många år, fler böcker sålda än bibeln, 19 filmer baserade på hennes romaner - men vid varje intervjutillfälle har författarinnan diktat upp historier om sitt liv och sin bakgrund. Nu, om man kan tro brevet, vill Vida Winter berätta sanningen om sig själv. Detta är i sig märkligt nog, men ännu märkligare är: hur kommer det sig att hon vill berätta den för Margaret?

   Nervös och mycket nyfiken reser Margaret till Yorkshire för att möta den åldrade författaren och höra hennes berättelse om den vackra familjen Angelfield, den viljestarka Isabelle och hennes vilda, rödhåriga tvillingar, Adeline och Emmeline. Biografens uppgift är dock att skildra fakta och på något sätt litar Margaret inte helt på Vida och den snåriga resan mot sanningen avslöjar mörka familjehemligheter.

Diane Setterfields succédebut är en hyllning till den viktorianska 1800-talsromanen och jämförelser med Jane Eyre och Svindlande höjder ligger nära till hands.

"Alla ingredienser finns på plats; det mystiska huset, den vackra trädgården, det uråldriga biblioteket, gamla trotjänare och den konstanta närvaron av något vagt övernaturligt. Lägg till en beroendeframkallande läsupplevelse så har man en vinnare."

Den här boken ville jag välja till bokklubben när det var min tur förra gången men jag hittade den inte i pocket vilket är ett krav. Det retar mig lite nu för attans vad bra den är! Den innehåller allt det där jag gillar med djupgående karaktär- och miljöbeskrivningar och författaren har förmågan att med små medel förmedla det där extra som gör att boken blir magisk. Den kryper innanför skinnet på mig och ibland reser sig nackhåren....

Baksidan gör inte boken riktigt rättvisa utan den är mycket mycket bättre än vad man får fram av att läsa där. Så här långt kan den absolut platsa på Topp-10-listan.

Imorgon är det dags för nästa Bokklubbs-träff då ska vi ju diskutera "Norweigan Wood" av Haruki Murakami, den föll inte mig på läppen men det ska bli intressant att höra vad resten av gruppen tyckte. Mest intressant ska det bli att höra vad värdinnan valt som nästa bok :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar