Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

tisdag 28 juni 2011

"En dåre fri"

Nu är det en vecka sen vi hade vår bokklubbsträff och det var ju meningen att vi skulle träffas på Gröningen och äta pizza men vädret var ostadigt så vi valde att träffas hos Anna istället. Någon ny bok valdes inte utan det blir först vid första träffen i slutet av sommaren som det görs. Nu är det fri läsning som gäller :)

Boken "Livet, makten och konsten att våga var sig själv" av Ebba Lindsö diskuterades och det var blandade meningar om boken - som vanligt :) - men vi var rörande överens om att som kvinna får man kämpa många gånger mer än vad en man behöver, för att nå samma position.

Nu har jag precis läst ut "En dåre fri" av Beate Grimsrud. Boken handlar om Eli som hör röster, 4 personer bor i hennes tankar och alla är pojkar. Det är en skakande och gripande berättelse om hur dessa röster får henne att göra saker hon inte vill, hur hon åker in och ut på psykavdelningen och att det enda hon egentligen vill är att någon ska lyssna på henne, verkligen lyssna och inte bara ge en massa mediciner. Problemet är att hon inte kan be om den hjälp hon så väl behöver.

Att leva som Eli gör måste vara fruktansvärt! Att höra dessa röster, göra alla saker som röstern säger åt henne - som skära sig, krossa och slå sönder saker, stå i hörnet och vifta på armarna, tvinga till självmord (som hon mot alla odds står emot) och inte kunna kontrollera sig i detta beteende.

Hon får mängder av medicin, bl a för att kunna sova, men de hjälper inte. Hade en "normal" människa tagit all denna medicin hade hon inte vaknat igen.

Jag är förvånad över att hon fungerar i verkligheten överhuvudtaget, skriver böcker, filmer och håller föreläsningar men jag antar att man som schitzofren kan ha sina "bra perioder" då detta fungerar. För även om det är en roman så måste författaren har stor insikt i denna psykiska sjukdom och gjort en hel del reasearch för det känns äkta, nästan som om det var självupplevt.

Ska bli intressant att höra Beate Grimsrud i Sommarpratarna på P1 den 3 juli.

Nästa bok att läsa blir Maria Ernestams "På andra sidan solen". Gillar hennes sätt att skriva och älskade hennes "Busters öron" men även "Alltid hos dig" hade ett fantasiskt språk. Däremot gillade jag inte alls "Kleoptaras kam"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar