Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

måndag 12 september 2011

Utläst!

Hade ca 100 sidor kvar av "Niceville" när jag skrev förra inlägget och i helgen läste jag ut den. Jag tyckte den var riktigt bra, mysig och varmt skriven, men tror också att jag var för okoncentrerad i början för att fastna helt och fullt.

Boken handlar socitetskvinnan Skeeter som i 1960-talets Mississippi tillsammans med två svarta kvinnor, Minny och Aibileen, skriver en bok om de svartas arbete i de vitas hushåll. De får hjälp av hushållerskor som berättar om hur de blir behandlade av sina arbetsgivare, hur de förnedras och diskrimineras men också om deras drömmar, längtan och hopp. Arbetet med boken kommer att förändra deras liv för all framtid.

Minny lever ett liv med flera barn och en misshandlande make och det är bara när hon är gravid hon inte blir slagen. Aibileen har förlorat sin ende son men uppfostrat många barn under tiden hon arbetat som hemhjälp.

Som jag skrev i början är det en varm historia om en vänskap som växer fram mellan dessa tre kvinnor och boken bjuder på en del roliga stunder där jag sitter och småfnissar för mig själv.

Efter att ha läst ut denna bok kom nu nästa fråga - Vad läsa nu? Kände för en deckare och tog fram Peter James "Levande begravd" som jag fått låna men den la jag ifrån mig efter ett kapitel då det började med en svensexa som spårade ur. Den blivande brudgrummen blir levande begravd i en likkista med en flaska whiskey, en walkie talkie och ett tunnt rör han han kan andas genom medan "kompisarna" kör vidare till nästa pub för att återkomma efter ett par timmar. På vägen till puben råkar de ut för en bilolycka

Här lägger jag ifrån mig boken med en känsla av klaustrofobi, klarar bara inte att läsa vidare. Är övertygad om att boken egentligen är bra men detta fixar jag inte och det är inte likt mig.
Nu blir det till att rota vidare i bokhyllan eller invänta bokpaket som kommer när som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar