Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

måndag 24 oktober 2011

Borde nog inte skriva här ännu men......

Medinas juvel



Ett litet snedsprång
Har precis läst ut vår bokklubbsbok "Ett litet snedsprång" av Denise Rudberg och jag måste tyvärr säga att mina farhågor om boken infriades. Jag har aldrig varit lockad av att läsa hennes böcker och det beror nog på att jag av nån anledning har nåt emot Rudberg, vet egentligen inte varför för jag har aldrig läst nåt av henne.

Hur som helst så tyckte jag språket var otroligt tråkigt. Lamt och gammalt och även om hon kallar det "Elegant crime" koncentrerar hon sig alltför mycket på att beskriva hur dyrt allt är, hur mycket pengar de har och vilka eleganta och fina kläder de bär.
Dessutom är alla så korrekta och det retade mig. Alla huvudpersoner visste bara vad som var rätt och fel, gjorde allt enligt boken och hade inga skavanker. Nej, min magkänsla visade sig ha rätt och det lär inte bli fler böcker av henne. Storyn var ok och med en annan författare kunde det nog blivit en riktigt bra bok.

Efter denna bok tog jag i stället tag i "Medinas Juvel" av Sherry Jones som redan efter ett par sidor visar sig ha ett helt annat språk än ovanstående. Ett målande härligt språk som jag tror jag kommer att älska. Men som sagt, än så länge har jag bara läst ett par kapitel så jag ska inte säga för mycket men ...so far, so good...

Boken handlar om 9-åriga Aisha som blir bortgift med den då 54-åriga profeten Muhammed. Hon träder in i en värld där hon måste använda sig av sitt medfödda mod, sin kvicktänkthet och ibland även sitt svärd för att ta kontrollen över sitt eget öde.
"Medinas Juvel" är berättelsen om en av historiens mest unika kärlekshistorier. Mellan dem uppstår efter hand en varm och innerlig kärlek som kommer att var livet ut. Aisha blir inte bara profetens djupt älskade livskamrat utan även en ovärderlig rådgivare i politiska frågor. (Inte ordagrant avskrivet från bokens baksida)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar