Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

fredag 14 oktober 2011

"En dag"

Har alldeles precis läst ut "En dag" av David Nicholls. Boken har fått väldigt bra recensioner och visst, den började helt ok men jag kände att det inte var en bok som skulle fastna. Den sista fjärdedelen av boken tyckte jag dock var rätt bra.

Boken handlar om Dexter och Emma som spenderar natten efter examen tillsammans och själva historien sträcker sig under en period på 20 år. De behåller sin vänskap genom livet, en vänskap som går både upp och ner, och man anar en förälskelse som ingen av dem erkänner, varken för sig själv eller varandra. Storyn slutade på ett sätt jag inte väntat mig och den gav en och annan tankeställare under tiden jag läste samt att jag i slutet kände igen mig i vissa tankar hos karaktärerna.

Den hör absolut inte till mina favoritböcker och frågan är om jag kommer att minnas den särskilt länge men tillslut blev den iallafall en bok som var rätt mysig att läsa. Filmen kan jag nog tänka mig att se en dag när jag ligger nerbäddad i soffan med en massa näsdroppa, näsdukar och halstabletter runt omkring.

1 kommentar:

  1. Var precis på väg att se filmen förra veckan men fick så trevligt när vi satt och fikade innan att vi skippade den :)Läser nog boken föst tror jag!

    SvaraRadera