Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

fredag 27 januari 2012

"Vi ses....."

Läste ut "Vår bästa tid" av Penny Vincenzi häromdagen och nja det fick inget vidare högt betyg. Handlade om en trafikolycka på M4 utanför London och om en del av de drabbades liv. Det var för mycket "oh, vad snygg och sexig han/hon är" och skrap-på-ytan-beskrivningar och ytligheter. Vet inte varför jag läste ut den men är man envis så är man när man egentligen borde tänka "Livet är för kort för att slösas på dåliga böcker!" Men men....

Därefter läste jag  PIC-klubbens bokval som ju blev "Vi ses på Place de la Sorbonne" av Justine Lévy. En bok på endast 170 sidor men fylld med sorg, hopp och besvikelse. Boken utspelar sig på ett café där dottern sitter och väntar på sin mamma och under tiden vandrar tankarna och minnena från barndommen.

Jag riktigt känner dottern Louises besvikelse och hjärtesorg över att mamman aldrig funnits där för henne utan det har alltid varit något annat som varit viktigare. Spriten, tabletterna, männen, livet.
Vackert skriven och jag gillar när författaren får fram känslan hos karaktären hon beskriver.
Det tog bara några timmar att läsa ut så jag får nog läsa den en gång till innan nästa träff så jag har den i färskt minne.

Just nu läser jag "Förföljd av det förflutna" av Nora Roberts. Jag kan inte minnas att jag läst nåt av henne tidigare, har nog haft den förutfattade meningen om att det är mest "tantsnusk"och därför låtit bli. Men detta är en deckare och jag sitter till och med och småskrattar emellanåt. En lättläst bok som går att läsa medan potatisen skalas, dvs inget du behöver koncentrera dig massor på.

Förföljd av det förflutna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar