Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

fredag 27 april 2012

"Allra hemskaste syster" av Lina Forss

Som jag skrivit innan har jag fått möjligheten (via booked.nu) att läsa Lina Forss senaste bok "Allra hemskaste syster". Läste ut boken idag och tycker det var rätt bra. Jag gillade det kvicka moderna och ungdomliga språket och hennes sätt att formulera sig kändes spännande.

Av nån anledning får jag hela tiden känslan av att personerna i boken är äldre än vad de är men Leander är endast 48 år och flickorna mellan 15-25 år. Kan det bero på att jag själv är i den åldern jag är?! För inte har det att göra med hur flickorna beter sig....

Dock reagerar jag på att det står fel namn vid två tillfällen. På s 101 när två av systrarna ska träffa pappan står det helt plötsligt fel namn på en av syrrorna. Likadant på s 157 när två av systrarna pratar i telefon - helt plötsligt står den tredje systerns namn. Det är kanske petitesser men det är sånt som jag kan reta mig på.

Jag fick nog en liten tår i ögonvrån i slutet också. Kanske mest för att de började förstå varandra och framför allt acceptera varandra trots sina olikheter.

Överlag tyckte jag om boken, den får betyg 3 av mig, och jag har dessutom beställt två av hennes tidigare böcker för jag blev nyfiken på vad hon skrivit tidigare.

Ser fram emot fler böcker från Booked.nu och den här kommer jag att ge vidare till mina vänner i Bokklubben :)
Allra hemskaste syster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar