Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

tisdag 19 juni 2012

Jag saknar sommaren....

 Nej, nu talar jag inte om den kalla regniga och tråkiga vi redan har just nu utan den där fina underbara, ljuvliga svenska sommaren som är, när den som bäst. Nu jobbar jag bara nästa vecka också sen hoppas jag minsann att den visar sitt vackra nylle. Midsommar vågar vi väl inte hoppas på vackert väder skulle jag tro. Det får bli klänning med skidunderställ :)

Igår var det iallafall PIC-träff igen, bokklubbsträff alltså. Det var ju inte så hemskt längesen vi hade träff senast men vi ville få till ännu en innan alla semestrar sätter igång. Vi kunde lyckligtvis sitta i värdinnans uterum, hade det regnat hade det smattrat så mycket att vi inte hört vad vi pratat om - just nu är man glad för det lilla :) att det var uppehåll menar jag.

Rostbiff och en fantastiskt god ljummen potatissallad blev vi bjudna på och jag smakade för första gången Rödbetschips! Supergott. Anna-Karin hade lagt det i grönsalladen och jag kommer absolut köpa det nästa gång jag handlar.

Vi diskuterade "Fortfarande Alice" av Lisa Genova och vi var väldigt eniga om att det var en bok som berörde och som vi inte kunde släppa taget om. Dessutom var det mer än jag som undrade om vi drabbats av Alzhemers Light eftersom man glömmer så mycket hela tiden. Kan det vara att man har för mycket omkring sig heeela tiden? Mycket möjligt att det är så.

Boken som valdes denna kväll är "Brobyggarna" av Jan Guillou och för att vara ärlig var min första tanke "Aahnää!" men det är ju för att jag inte är förtjust i karln, har dock inte läst hans böcker. Sen var det någon i gänget som fällde kommentaren att "Men vi gillade ju inte Ranelid heller och den boken var ju bra". Så sant, så sant.

Boken är iallafall beställd så det får bli en av mina böcker att läsa i sommarvärmen (positivt tänkande räcker långt eller...?)

Brobyggarna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar