Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

söndag 3 juni 2012

Var är sommaren?

Vem har snott sommaren? Den visade sig i sin bästa form förra helgen men nu är den borta igen. Det var till och med så att jag hade vinterjackan på när jag var i stallet med dottern igår. Jag vill ha sol och värme, ett glas vitt och en solstol i trädgården :) Men det kommer ... hoppas jag...

Igår läste jag ut "Turkanarapporten" av Christian Unge, en bok jag fått via Booked.nu. Nu älskar jag ju böcker som ingående beskriver både miljöer, karaktärer och handling (har skrivit det fleera gånger förr) och just detta saknade jag i "Turkanarapporten". Storyn var bra och bokens andra hälft var helt klart bättre än första delen men det var allt för mycket jag saknade för att jag skulle fastna helt. Tankarna vandrade ofta till annat under tiden jag läste och det är ju inte ett jättebra betyg.

Jag har nu haft möjlighet att läsa två böcker via Booked.nu och båda gångerna har författarna gjort kommentarer om det jag skrivit. Tycker det är lite kul att författarna är inne och läser vad vi tycker om böckerna men det är klart i deras eget intresse att veta vad vi vanliga läsare tycker och inte bara bokrecencenterna.

Bokklubb har vi också hunnit ha, denna gång hos Anna som bjöd på en fantastisk pastarätt a´la Anna med sallad och gott vin. Rabarberpajen åt vi samtidigt som vi kollade på Loreens framträdande inför Melodifestivalen.. och vi vet ju alla hur det gick sen.. :)

Boken Anna valde är Lisa Genovas "Fortfarande Alice", en bok som handlar om en kvinna i 50-årsåldern som blir diagnostiserad tidig Alzheimer. Nu har jag bara hunnit ett par sidor men jag tror det är en bok som griper tag och håller fast. Har själv hållt i denna bok ett antal gånger men något har gjort att jag inte valt den. Kanske att jag närmar mig åldern som denna boks karaktär, Alice, är i och att det är skrämmande. En annan i bokklubben var tvungen att lägga ifrån sig boken ett tag för den blev så stark.

Fortfarande Alice






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar