Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

onsdag 22 augusti 2012

Inte riktigt lika bra…

För ett par år sedan läste vi "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafon i vår Bokklubb och jag älskade den boken! Det är absolut en av de bästa jag läst. Jag beställde genast uppföljaren "Ängelns lek" men kunde inte ta mig för att läs den för jag var rädd att bli gruvligt besviken.

Nu har jag precis haft två veckors semester då vi bl a seglat och då tog jag med mig just denna bok och kunde inte släppa den när jag väl börjar läsa. Den är inte lika bra som " Vindens…", fick m a o ingen puss på omslaget, men det var samma stuk vad gäller miljöbeskrivningar, konstiga karaktärer och mystik. De glömda böckernas gravkammare fanns även med i denna bok även om det inte var i samma utsträckning.

Lite väl mystisk och oförklarlig tycker jag nog boken var trots allt och det blev en del lösa trådar kvar när boken var utläst men i det stora hela var den bra och jag är nöjd med mitt semesterval :)

Innan denna lilla godbit läste jag "Charlotte Hassel" av Frida Skybäck. En bok som utspelar dig på 1700-talet med fransande klänningar, puder och intriger. Måste erkänna att jag blev besviken. Visst hon hade fångat miljön och tiden men jag retade mig alltför mycket på att det inte verkade korrekturläst. På var och varannan sida var det bindestreck mitt i orden som om hon delat orden i slutet av raden men att det blev annat i tryck. För att besk-riva såg det ut så. Trå-kigt och irri-terande att läsa.

Dessutom mitt i boken kom det helt plötsligt ett författartack! Nä, me not like.

Efter "Ängelns lek" har jag haft svårt att välja bok och har faktiskt inte läst nåt sen i lördags när jag läste ut den. H, känner mig lite naken utan vald bok.

Imorgon är det Bokklubbsträff och vi ska diskutera "Brobyggarna". Tror faktiskt att vi alla är glatt överraskade.

Ska dessutom bli intressant att höra vilken bok Marija valt. Hon brukar välja böcker som vi andra …tycker är annorlunda ;). Men vem vet - det blir kanske en stor surprise att hon valt en "vanlig" bok… heheÄngelns lek





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar