Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

torsdag 21 mars 2013

Till min dotter i Frankrike

Har nu läst en bok som jag hade som alternativ till bokklubbsbok när det var min tur att välja. Tur att jag inte valde den.

Boken heter "Till min dotter i Frankrike" och är skriven av Stephanie och Barbara Keating. Det är en episk romantisk historia som utspelar sig på Irland och i Frankrike och är enligt min mening allt för förutsägbar. Redan i början förstår jag vilka som kommer att bli ett par och då tröttnar jag lite.

Boken utspelar sig bland annat i nutid där Richard Kirwans vid sin död testamenterar återstoden av sin egendom till sin dotter i Frankrike. En uppgift som kommer som en chock för övriga familjen som inte hade en aning om denna okända dotter. Eller?

Det blir även en chock för dottern Solange de Valnay vars hela tillvaro ställs på ända. Är hennes pappa inte hennes biologiska pappa? Vet mannen hon kallar för pappa att hon inte är hans biologiska barn? Hur ska hon ställa sig till kontakten med hennes halvsyskon på Irland? Och pengarna hon fått, ska hon ta emot dem överhuvudtaget?

Boken utspelar sig även under andra världskriget med alla hemskheter det innebar och lägger såklart grunden till bokens historia. En historia som är fylld med smärta, passion, förluster, krig och kärlek.

Och visst, boken är väl ok men jag tycker den är ganska rörig och som sagt förutsägbar men jag ville trots allt läsa ut den och upplösningen var det bästa i boken. Betyg 3 får den, inte mer.

Nu har jag istället gett mig i kast med nästa bokklubbsbok, nämligen - "Stål" av Silvia Avallone och denna bok utspelar sig i Italien. Inte det turistiga vackra Italien man är van att läsa och se filmer om, utan om en nedsliten kuststad vid namn Piombino.

Här bor de 13-åriga flickorna Anna och Francesca som har hela livet framför sig. De är på väg in i vuxenvärlden och livet kretsar kring pojkar och de drömmer om ett liv tillsammans långt bort.

I centrum står även stålverket Via Stalingrado där livet i staden rör sig.

Motiveringen till valet var "Eftersom jag älskar Italien och har en dotter i dessa flickors ålder lockade boken mig".
Jag har bara läst knappt 100 sidor men soo far soo good som de säger...

Till min dotter i Frankrike  Stål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar