Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

fredag 24 maj 2013

Dåligt lästempo av olika anledningar

Just nu är det inte nån fart på läsandet och det har sina randiga skäl och rutiga orsaker och så får jag låta det vara ett tag.
Har i alla fall läst några böcker sen senaste inlägget:

"Tänk på ett tal" av John Verdon  - en bok som det tog ett tag att komma in i och jag kände att jag behövde sitta vid den ett tag för att greppa handlingen. Bra och detaljerade beskrivningar - precis som jag gillar. Betyg 3

Tänk på ett tal

"Den utstötte" av Sadie Jones - Hade tänkte välja denna bok till bokklubben när det var min tur en gång men kände att det inte var den jag var sugen på just då. Har nu läst den och tyckte väldigt mycket om den. En pojke förlorar sin mamma i en drunkningsolycka när han är 10 år och plötsligt får alla svårt med hur de ska bemöta honom. Han blir tyst och inåtvänd, dålig kontakt med sin far och vad gäller sorgen läggs locket på.
Väldigt bra känslomässiga beskrivningar och man känner att man bara vill ta den här pojken, och såsmåningom mannen, i sin famn och hjälpa honom.
Betyg 4

Den utstötte

Ny bokklubbsbok är vald och denna gång blev det "Paradisträdgården" av Amy Waldman. En bok som ingen av oss hört talas om och som lär bli en stark bok och ge mycket diskutioner.

Paradisträdgården

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar