Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

onsdag 3 juli 2013

Nu börjar lusten till läsandet infinna sig igen

Det har varit några veckor då jag haft svårt att koncentrera mig på att läsa. Eller är det kanske så att jag inte längre känner att jag omedvetet behöver fly in i böckernas värld för att orka med vardagens knep och knåp? Kan vara så.

Nu har i alla fall lusten och orken infunnit sig igen även om jag känner att tyngre (inte i bokstavlig mening "tung") och deckare inte lockar riktigt ännu.

Håller på att läsa vår bokklubbsbok "Paradisträdgården" men det är en bok som jag behöver sitta och koncentrera mig på en längre stund och det gör att jag har svårt att greppa den för tillfället. Är garanterat en jättebra bok med ett känsligt ämne som ger mycket diskussioner när vi träffas och jag tänker ge mig den på att läsa ut den. Men jag har läst två andra böcker också sen jag slog upp pärmarna på "Paradisträdgården"

De böcker jag läst sen senaste inlägget är:

1. Little Bee - av Chris Cleeve
2. En nypa salt - av Maria Grodin
3. Sju jävligt långa dagar - av Jonathan Tropper
4. De skandalösa - av Simona Ahrenstedt
5. Torka aldrig tårar utan handskar, del 1. Kärleken - av Jonas Gardell

"Little Bee" har jag velat läsa länge och det var även en bok som jag funderade på att välja till bokklubben när det senast var min tur. Valde bort den pga att den låg på topplistan och jag misstänkte att flera av mina bokvänner redan läst den. Hur som helst var det en fantastisk bok! Rekommenderas varmt.

Little Bee


"En nypa salt" var en lättläst relationsbok om en dotter vars mamma odlade spagetti i blomlådor och fångade älvor i mjölkflaskor. Dottern flyttar hem för att ta hand om sin svårt sjuka mamma. Det är en bok om "livslögner, försoning och förlösande kärlek" som det står om boken. En perfekt bok för mig att läsa just nu. Lättläst men ändå inte lättsam

En nypa salt

"Sju jävligt långa dagar" är också en relationsbok om en man, Judd, som är nyseparerad från sin fru som var otrogen samtidigt som hans far går bort och de ska sitta s k Shiva i 7 dagar för att hedra minnet av pappan. Här lär vi känna Judds familj och deras relation till varandra.
Den har fått höga betyg men jag tyckte mest den var jobbig att läsa, allt för mycket fokus och beskrivningar av hur kvinnorna såg ut osv. Var på väg att lägga den ifrån mig vid ett flertal gånger men fortsatte av nån anledning ändå. Tvivlar på att jag kommer att läsa nåt mer av denne författare.


Sju jävligt långa dagar

"De skandalösa"  fick jag faktiskt skickad till mig efter att ha gjort ett svarsinlägg på Fru Bookeds sida på Facebook. En tjej hade haft turen att "vinna" denna bok och jag skrev att jag kunde tänka mig att läsa den och då var hon snäll och skickade boken till mig när hon läst ut den.
Detta är en bok som utspelar sig under 1600-talets senare del och den är väldigt förutsägbar men ändå rätt mysig att läsa. Fransande klänningar och fasader ska upprätthållas, man beblandar sig inte med de "lägre stående" osv osv. Jag läste ut boken på ett par dagar och fick lite känslan av de där romantiska böckerna jag läste i tonåren....

De skandalösa

"Torka aldrig tårar.....del 1". Såg aldrig serien när den gick på tv men har hört att den var fantastisk. Jag har aldrig laddat ner nån e-bok tidigare, ratat läsplattor då jag vill ha en "riktig" bok att hålla i men efter ett besök på bibblans hemsida testade jag igår för första gången att ladda ner en bok till min telefon och valde just Gardells bok "Torka aldrig tårar....". Underbar. Älskade den. Är bara ledsen att jag inte kan ladda ner del 2 förrän om 5 dagar (kan bara ladda hem en bok i veckan).

Som min käre man uttryckte sig "Min fru har kommit in i IT-åldern" när jag sa att jag upptäckt detta nya läsformat :) Kommer absolut ladda hem fler böcker!

Torka aldrig tårar utan handskar. 1, Kärleken

Nu tänker jag ge mig i kast med "Paradisträdgården" sen får jag se om jag lyckas läsa ut den utan att plocka fram nån annan bok under tiden :) Får väl se till att läsa ut den inom 5 dagar så jag kan ladda hem Gardells "Torka aldrig tårar.....del 2 Sjukdomen" sen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar