Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

söndag 8 september 2013

Historisk roman från min absoluta närhet

Jag gillar historiska romaner. Tycker det är intressant att läsa om hur det kunde var då och i mitt stilla sinne jämföra med hur det är nu. Gillade verkligen "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones även om jag tyckte den var lite väl långdragen. Men historiens vingslag och känslan av att nästan vara på plats på grund författarens sätt att berätta är underbar. Att jag sen varit i Barcelona gör ju sitt till när man känner igen platser som beskrivs.

Likadant är det med "Barkhes döttrar" av Bodil Mårtensson, den utspelar sig 1656 och är vår bokklubbsbok som jag precis läst ut. Jag ser verkligen Helsingborg med omnejd framför mig när jag läser och det ger ytterligare en dimension eftersom det är mina egna hemtrakter. Riktigt roligt att läsa om ställen man verkligen känner till och har koll på var det ligger. Sen är ju Bodil Mårtensson Helsingborgs egen deckardrottning och det gör ju sitt till när hon berättar.

Boken handlar om Frank Barkhe, Helsingborgs mäktiga länsman, och hur han bedriver sitt arbete enkom sett ur egen vinning. Han skyr inga medel att få det som han vill. Mörda, manipulera kungen, tortera, planera tvångsgiftemål för döttrarna. En kall man som räknar med att få som han vill.

Hans fem döttrar ser han som misslyckande, från sin frus sida alltså som inte lyckats föda honom en son - en arvinge. Han lämnar utan skrupler döttrarna att i sin frilla, älskarinnas, Elna Johansdotters händer och hon hade helst sett att döttrarna inte funnits alls och även Elna är beredd att göra allt för att få som hon vill, det vill säga att gifta sig med Frank Barkhe. Till döttrarnas förfäran.

Det kopuleras fritt  till höger och vänster. Lillpigor kallas till männens rum när inte fruar eller frillor finns att tillgå att tillgodose männens behov.

Det jag tyckte var lite segt var när den politiska delen berättas. Det är ju såklart ett måste i och med svenskarnas och danskarnas fiendeskap, men jag gillade mest att läsa om intrigerna personerna emellan.

Jag ger boken en 4 av 5 och tänker definitivt läsa uppföljarna!

Barkhes döttrar  Barkhes son : en historisk spänningsroman  Barkhes kors : en historisk spänningsroman

Väntar dock ett tag med uppföljaren "Barkhes son" och hugger tag "Mississippi" av Hillary Jordan istället och som jag fått rekommenderad.
 Bodil Mårtensson har nyligen kommit ut med den tredje och sista delen av familjen Barkhes historia och den heter "Barkhes kors". Ska också läsas vid tillfälle.

Mississippi







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar