Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

söndag 1 september 2013

Tänkvärd bladvändare

Denna bok kan jag inte annat än varmt rekommendera.
Fick boken av en vän till mig och som är fd kollega till författaren. Min vän har arbetat med samma frågor men i andra länder och gav mig boken för att jag skulle få en inblick i vad hon jobbar med. 

Väldigt intressant och skrämmande bok. Gillade parallellerna mellan arbetet med bistånd på den svenska ambassaden i Bangladesh och det tillhörande livet i denna värld samtidigt som man får följa systrarna Nazarin och Mina i deras strävan för ett bättre liv och mot gamla traditioner. 
En bok som många, om inte alla, borde läsa!

Jag har aldrig varit i Bangladesh eller nåt liknande land men kunde verkligen se framför mig hur det var att bo och leva där. Värmen, dofterna.... Kunde även se de olika karaktäreran väldigt tydligt - på gott och ont.

Det är ju svårt för en annan att överhuvudtaget förstå vad som egentligen görs med våra skattepengar och att allt inte är svart på vitt men i denna bok får man i alla fall skrapa på ytan och få en liten inblick över hur det kan vara. Bra skrivet.
 
"Innan floden tar oss" av Helena Thorfinn

Nu ska jag läsa vår bokklubbsbok "Barkhes Döttrar" av Bodil Mårtensson som är rätt långt ifrån den boken jag nyss läst. Har testläst första kapitlet och tror det kan bli en riktigt bra bok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar