Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

söndag 6 oktober 2013

´"Berövad" - Riktigt bra!

"Berövad" av Liz Coley är den boken jag senast läst ut - en fantastiskt bok! Det handlar om en flicka på 13 år som försvinner från ett scoutläger och dyker upp tre år senare utan att förstå att hon varit borta så länge - hon har ju bara varit på läger.

Under bokens resa får man veta vad som hänt henne och hur hon även utvecklat en personlighetsklyvning för att kunna hantera det trauma hon upplevt.

En mycket bra skriven bok även om jag tyckte det gick lite väl snabbt att göra henne bra igen efter det hon varit med om. Men föreställ er hennes känsla av att tro att hon fortfarande är tretton år och sen se en kvinna i spegeln som ser helt annorlunda ut och skulle kunnat vara hennes storasyster. Att försöka passa in i relationer med kompisar och föräldrar när det gått så passa många år. Även hur föräldrarna och kompisarna försöker förstå och denna vanmakt av att inte kunnat vara där. Inte kunnat hjälpa, rädda, försvara.

 Och sen att för hennes egen del acceptera sina olika personligheter och att de kan vara så vitt skilda från henne själv både vad gäller ålder, kön och personlighet och vad de olika "personerna" fått ta hand om och varför de dykt upp. Mycket intressant och en bok att rekommendera!

Berövad

Bok 2 jag läst ut är "Mississippi" av Hillary Jordan och även den var bra. Gillade sättet den var skriven på där de olika personerna fick sina egna kapitel för att berätta sin story men även hur författaren skrivit så att man nästan kunde höra hur de pratade, med slang osv.

Utspelar sig i USA efter andra världskriget och tar upp rasism, det hårda arbetet på gården och hur svårt det kan vara att hantera relationer med olika personer och samtidigt behålla sin integritet.

Rekommenderar även denna bok.

 Mississippi

Sen har jag börjat på vår bokklubbsbok "Wallflower" av Stephen Chbosky och har hunnit drygt halva boken man njaaaaa.... Den är ju inte svårläst men jag har svårt att fastna. Återkommer med recension när jag läst ut den.

Har jag nu tur blir jag inte inringd imorgon (borde lära mig att inte säga så för då blir jag det alltid!) och då tar jag mig ner till bibblan för att hämta "Guld" av Chris Cleave som nu kommit (reserverad).

2 kommentarer:

  1. Mississippi verkar verkligen intressant! Fint omslag också. Så sugen på USA, både resa dit igen (underbart spännande) och att läsa om amerikanska samhällen (främst södern ) :) /Bokdetektiven.se

    SvaraRadera
  2. Den var väldigt bra. Älskar böcker som beskriver miljö och personer och där det känns som om man känner personerna. Har du tips på sådana böcker tar jag tacksam emot

    SvaraRadera