Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

tisdag 25 februari 2014

Böcker väcker helt klart känslor!

Jo men visst är det så. Måste börja med min senast lästa bok "Allt för din skull" av Christina Stielli. Hade suckat lite när jag hört om boken tidigare eftersom den handlade om religion, massa prat om Gud och tänkte mig en halvtrist bok. Jag upptäckte istället en bok som gjorde mig rasande arg emellanåt.

Boken handlar om Karoline som växer upp i väldigt religiös familj där framför allt mamman och morbrodern, som är pastor, är de mest drivande.
Karoline gjorde allt för att möta sin mors förväntningar men inget hon gjorde var gott nog inför Gud och hela tiden gav mamman henne dåligt samvete för att hon gjorde henne ledsen, gjorde henne besviken oavsett vad saken gällde. Ständigt dessa kommentarer för att ge den 14-åriga flickan dåligt samvete.

Boken börjar när Karoline får sin första mens. Hur hon blir fylld av fasa för att hon nu är oren, om hur hennes mamma suckar och vänder henne ryggen utan att förklara vad som händer.

Karoline är som sagt 14 år men får inte göra något som inte har med kyrkan och Gud att göra. Inte träffa klasskompisar, inte vara ute efter kl 17 och måste komma hem direkt efter skolan. Inte lyssna på musik som är "syndig". Allt hon gör är fel. Enligt mamman. En mamma som tycker hon har hela det stora betungande ansvaret att uppfostra dotterns så att hon får följa med Jesus när han kommer för att hämta de som är troende, och som klagar över att dottern är oregerlig (vilket hon inte är) och bara vill ha tillbaka sin lilla söta dotter som hon kan klä i volangklänningar.

Det är inte bara mamman som är hemsk i den här historien utan även morbrodern. Han som är "Guds man" tar sig rätten att säga saker, göra saker i Guds namn allt för att ge dåligt samvete.

Det som var värst i hela boken och som gjorde att det kröp i kroppen på mig var när de beskyllde Karoline för att hennes bästa vän var sjuk och inte blev frisk. Bara för att Karoline inte bad och trodde tillräckligt. Aaaargh!!!!

Jag gav boken högt betyg eftersom den berörde mig så oerhört mycket men också för språket. Gillade Christina Stiellis sätt att skriva. Så efter bokklubbsboken tänker jag läsa hennes "Jag älskar dig inte" och hoppas att den är lika bra som den jag nyss läst.

Allt för din skull : roman  Jag älskar dig inte


Jag har inte läst så många böcker sen mitt senaste inlägg. Vi var i Rom förra veckan och då hade jag laddat ner "Sandmannen" av Kepler och deras böcker är ju lättlästa men denna boken var inte en av de bästa. Skrivet så att man vill läsa mer men denna fastande inte, kommer nu knappt ihåg vad den handlade om och då har jag ändå precis läst den.

Den handlar i alla fall om kommissarie Joona som ska lösa ett fall med en seriemördare som han tidigare gripit och som fortfarande sitter ensam på en säkerhetsavdelning utan kontakt med omvärlden. Ungefär så.

Sandmannen   Att de i tid må väckas  Tillbaka till henne

Sen har jag läst "Att de i tid må väckas" av Frida Arwen Rosensund. Denna bok läste jag om på en blogg och beskrevs som en bok man inte ville läsa sent på kvällen och den var kuslig osv. Jag avskyr skräckfilmer men en sån bok då och då tycker jag är ok. Denna bok hade jag nog gillat när jag var tonåring men nu tyckte jag inte den var särskilt skrämmande, ännu en bok som inte kommer att fastna.

Sara Lövestams "Tillbaka till henne" gillade jag däremot. En bok som är rätt långsökt men som knyts ihop på ett bra sätt. Så här beskrivs boken på www.adlibris.se


Ett par skor. En trälinjal. Ett par stålbågade glasögon. En silverbrosch.

Av en slump, eller egentligen genom en olycka, hamnar de alla hos den desillusionerade Hanna, som gömmer dem under soffan. Hon har nog med sitt meningslösa jobb på Arbetsförmedlingen, sin irriterande pojkvän och en mor som aldrig slutar påminna henne om hennes brister. Men föremålen försvinner inte, utan tränger tvärtom längre och längre in i hennes medvetande. Vad vill de?
År 1906 trampar folkskollärarinnan Signe ilsket genom Tierp. Ett brev från Stockholm har bekräftat det hon redan visste, att den moderna demokratitanken inte gäller alla. När en tysk automobil medförande den imponerande talarinnan Brita Löfstedt rullar in på torget, börjar Signes liv handla om mer än undervisning. Rösträttskampen kommer till Tierp och med den passionen. En komplicerad kärlekshistoria tar sin början.

Tillbaka till henne berättar den originella historien om Signe, Hanna och hundra år gamla ord. När historia skär genom nutid blir inget sig likt igen.


Jag tycket inte boken lät jättebra efter att ha läst dessa rader men bestämde mig ändå för att läsa den och  jag tyckte om hur nu- och dåtid flätades samman och hur Hanna under resans gång får en ny bild på sig själv och omgivningen. Och om hur dåtidens kamp för lika lön för lika arbete var lika aktuell som den är idag. Sen dessa personer som det tillslut kändes som om man kände. Inte högsta betyg men bra sådant och helt klart läsvärd.

Nu ska jag läsa en författare jag faktiskt inte läst tidigare, nämligen Helena von Zweigbergk och hennes "Än klappar hjärtan". Det är vår bokklubbsbok och jag ser fram emot att läsa den eftersom  det verkar vara en relationsbok och dem gillar jag ju :)

Än klappar hjärtan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar