Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

söndag 13 februari 2011

Äntligen dags för bokklubbsträff

På tisdag är det dags får vår bokklubbsträff igen och denna gång ska vi diskutera Björn Ranelids "Kniven i hjärtat".
Reaktionerna var väldigt blandade när vi fick veta vilken som blev nästa bokval, en del sa
-Nej! inte Ranelid medan andra sa
-Ja, vad spännande att få läsa honom , det hade jag inte valt själv.

Själv tillhörde jag den senare kategorin och blev glatt överraskad för visst har jag en del förutfattade meningar om Ranelid.
"Kniven i hjärtat" handlar om en far och hans son som förlorat kontakten sen pappan begått ett dubbelmord och hamnat i fängelse. Efter åtta år tar sonen kontakt igen och de tar sina stapplande steg mot att lära känna varandra på nytt.

Jag gillade verkligen hans språk, hans förmåga att sätta ord på känslor hos de olika karaktärerna. Han körde med en hel del upprepningar vilka jag ibland retade mig på men det är ingen bok man hastar igenom utan den kräver lite eftertanke och jag kände att jag funderade en hel del även när jag inte satt och läste.

När jag läst ut boken kände jag en stor sorg, inte för att boken var slut utan för att den slutade som den gjorde. Hade inte förväntat mig det utan trodde det .... ja, ska inte säga för mycket tror jag.

En sak jag undrar över är om Ranelid själv är författaren han skriver om i boken och om detta egentligen är baserad på en sann historia....

Kniven i hjärtat

1 kommentar:

  1. Välkommen! Vad kul att du börjat blogga om böcker! Du förstår ju självklart att jag kommer att intresserat följa dig och böckerna du skriver om och jag håller med dig om vad du skriver om Kniven i hjärtat. Jag får väl erkänna att jag mer tillhörde den första gruppen som sa 'Nej! inte Ranelid!', men är samtidgt inte sämre än att jag alltså kunde ändra mig! Ska bli späänande att höra vad nästa bok blir! Kram

    SvaraRadera