Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

onsdag 16 februari 2011

Bokklubbsträff!

Tänk att man varje gång längtar lika mycket att få träffa sina vänner i vår lilla bokklubb. Det är med glädje jag ser fram emot träffarna och de sätter absolut guldkant på vardagen.

Igår var det dags igen och det börjar alltid med att vi pratar om vad som hänt sen senast vi sågs. Allt i från vardagsbekymmer till glädjeämnen. Vi äter gott, denna gång blev vi bjudna på en fantastiskt god Fisksoppa med lite sting, dricker lite vin och pratar massor. Även om böcker :) Både om boken vi alla läst men även andra böcker vi hört talas om eller läst.

Igår var det dags att diskutera Björn Ranelids "Kniven i Hjärtat" och denna gång var vi som var på plats rörande eniga om att boken var underbar. Vackert poetiskt skriven och författaren har fångat känslan i situationen och hos karaktären, där och då. Älskar hans sätt att genom ett fåtal ord få fram så mycket information och insikt om hur bokens huvudpersoner känner och tänker.

Det var flera gånger jag fick gåshud när jag läste boken, vissa meningar var så fulla av.... kan inte sätta ord på  hur jag känner märker jag.... Känsla... och trots att boken handlar om en man som mördat två personer så känner man ändå sympati för honom. Och för de andra.

Redan på första sidan fångades jag av boken och nu kan jag inte citera meningen korrekt men det stod ungefär så här "Kasper är som ett sommargräs där en tung människa legat. Han reser sig från varje fall"

Jag kommer absolut läsa fler böcker av Björn Ranelid och nästa blir isåfall "Bär ditt barn som den siste droppe vatten". Framför allt titeln fångade mig men nu när jag läst en bok av honom har jag stora förväntningar på just denna bok.

Efter denna diskussion var det dags för kvällens värdinna att avslöja hennes val av bok inför kommande träff. Valet blev "Vindens Skugga" av Carlos Ruiz Zafón. Jag har en annan bok av honom hemma men den är fortfarande oläst men jag har ju köpt den för att jag blev intresserad så det ska bli spännande att läsa "Vindens Skugga" först.

Redan idag har jag beställt boken men som vanligt blir det alltid några till. Denna gång blev det "Jag dödar av Giorgio Faletti & "Stjärnor utan svindel" av Louise Boije av Gennäs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar