Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

fredag 18 februari 2011

Boklån

Fick låna en bok av en kollega, "Livets Aviga och Räta" av Kate Jacobs, som jag länge velat läsa. Inte för att jag själv har lust att börja sticka för det har jag inte tålamod till (även om det för tankarna tillbaka till barndommen och mammas handarbetande framför tv:n med det rogivande "klickklickklick" från stickorna.) men det får mig osökt att tänka på vår Bokklubb där vi ältar det mesta.

Livets aviga och räta



En varm och sympatisk roman om kvinnlig vänskap och livet."Alla som kommer hit måste sticka. Men alla behöver inte använda garn ..."

Varje fredag träffas kvinnorna i garnaffären Walker & Daughter. En vana, en trygghet och ett andningshål. De är alla olika - här finns Anita som mist sin man, Peri som lämnat juridikstudierna för att designa väskor, förlagsredaktören KC som letar nytt jobb, Lucy som pliktskyldigt stickar en herrtröja utan att veta vem hon ska ge den till ... Och så Georgia, ensamstående mamma till tonårsdottern Dakota och den drivande kvinnan bakom garnaffären i de flotta kvarteren på Manhattan. Kate Jacobs skriver humoristiskt och bär på en brinnande passion för stickning! Varje kapitel har en rubrik som för tankarna till stickor, garn och nystan. Som läsare får du en längtan att själv börja sticka!


Först ska jag bara läsa ut "Fladdermusmannen" av Jo Nesbö som jag håller på med just nu och därefter blir det bokklubbsboken "Vindens Skugga" som jag skrivit om tidigare. (Den har förresten redan kommit och ligger och väntar på utlämningsstället - ska med andra ord hämtas efter jobb!) Men sen.... sen blir det "Livets aviga och räta"

Jag är helt ny på det här med bloggande och heller inte jättekompis med datorer men jag önskar jag kunde lägga in en bild och ha text vid sidan så det inte blir så mycket döutrymme men jag lär mig väl med tiden. Hoppas jag

2 kommentarer:

  1. Den vill jag också läsa, men den finns ju tyvärr inte att få tag på. Får också försöka låna av någon.
    När jag väljer att lägga bilden till tex vänster som du gjort ovan, så brukar texten hamna sidan om... hrmm. Lägger du till bilden före eller efter du skriver texten?
    Du klurar säkert snart ut hur du ska göra!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du lägger alltså in bilden efter du skrivit texten?! Aha... där gick det kanske upp en Liljeholmens ;)

    SvaraRadera