Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

torsdag 19 maj 2011

En bok att längta till

Igår kväll läste jag ut "Den trettonde historen" av Diane Setterfield och den var riktigt bra. Har berättat lite om den tidigare men då hade jag nästan precis börjat på boken. Det är en bok fylld med ett mustigt språk där hon får fram en historia som fångar läsaren och håller en kvar. Hon lyckas också att med små ord locka fram det där som göra att man nästan kan höra, lukta och känna det som sker och jag älskar verkligen den typ av böcker.
Jag gillade även tvillingperspektivet som jag inte själv har nån insikt i men tycker är väldigt intressant. En av tjejerna i vår bokklubb är tvilling och när vi läste "Skära för sten" av Abraham Verghese (handlar om tvillingbröder) så tog hon upp saker som vi andra inte ens tänkte på. Tror jag ska be henne läsa "Den trettonde...." och  höra vad hon tycker.

Detta hittade jag på Boktipset.se som på ett bra sätt sammanfattar boken:

Boken slänger drömmande ögonkast efter de svällande romanerna från 1800-talet och förälskelsen till storheterna Jane Eyre och Svindlande höjder märks tydligt. Den trettonde historien är en roman där en komplicerad familjs historia bubblar upp till ytan och där sinnessjukdom, syskonkärlek och hedarna är självklara ingredienser. Nuet blandas med det historiska och resultatet blir en snårig roman där bitarna allt eftersom faller på plats och ett allt mer komplicerat familjedrama gör sig tydligt.

Det är inte en bok som man hastar igenom utan den kräver att man hänger med i svängarna.

Den påminner lite om en favoritbok som heter "Den glömda trädgården" av Kate Morton som jag varmt rekommenderar och ja, jag rekommenderar även "Den trettonde historien"

Nu ska jag ge mig i kast med bokklubbsboken "Livet, makten och konsten att våga vara sig själv" av Ebba Lindsö, tidigare VD för Svenskt Näringsliv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar