Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

tisdag 3 maj 2011

Näää nu vill jag ha en _bra_ bok!

Har nyss läst ut "Norweigan Wood" av Haruki Murakami och jag kan bara säga att jag är tacksam att Marija inte valde "Fågeln som vrider upp världen" av samma författare. Den är vääldigt tjock och är den som denna jag nu läst hade den aldrig blivit utläst.

"Norweigan Wood" var seg, långsam, innehöll en hel del sex och självmord men var skrivet på ett sätt som inte berörde mig. De sista sidorna var rätt bra i jämförelse med resten men jag förstod inte slutet över huvudtaget. Känslan jag fick av huvudpersonen Toru var att han säkert var fylld av en massa känslor men visade ingenting utåt. En målande beskrivning av min tolkning av honom skrevs i boken "känslosam som en bit järnplåt".

Nä, det här var inte en bok för mig. Hade det inte varit för att det var en Bokklubbsbok så hade jag inte läst ut den och nu längtar jag efter en riktigt bra bok - som motvikt. Ska fråga Anna om jag kan få låna "Sarahs nyckel" av Titiana de Rosnay. Den har jag hållt i flera gånger men alltid ställt tillbaka eftersom jag inte ska köpa fler böcker nu. Måste läsa de jag har.

Hittade en sida som heter www.storabokbytardagen.se Den 19 maj i år infaller för tredje gången Den Stora Bokbytardagen. Man kan anmäla stad/plats/tid och sen tar man med sig en bok man vill byta bort, bär den synligt och byter bok med nån man ser som också bär på en bok. Ett bra sätt att få tag i nya böcker tycker jag.

Jag gjorde en anmälan om att på Stortorget, Hbg,  mellan kl 12-20 kan man träffas och byta böcker med varandra. Om man har lust. Själv jobbar jag i stan då och tänkte gå dit vid lunchtid. Vem vet.. jag kommer kanske hem med en liten juvel.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar