Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

onsdag 28 december 2011

"En doft av apelsin"

En passande titel så här i jultid tyckte jag :) "En doft av apelsin" av Joanne Harris (samma författare som skrivit "Chocolate") är min senast utlästa bok.

Det är en mysbok och är helt ok men .....jag hade nog för höga förväntningar på den. Jag har hört en del om boken om att det ska vara jättebra osv men nja... Den får ok iallafall och slutet var lite bättre.

Boken handlar om tre syskon och utpelar sig under två tidsperioder när de är barn respektive vuxna. Under barndommen rasar andra världskriget och kämpar för att överleva och i vuxen ålder ärver de sin mor och Framboise Simons - som är bokens berättare - ärver moderns album där dunkla historier, kärlek och svek blandat med hemliga recept finns nedskrivna.
Under falskt namn återvänder Framboise till sin barndomshem och öppnar ett creperie. Med tiden förstår hon moderns förvirrade anteckningar mer och mer och ser även stora likheter mellan sig själv och sin mor vilket hon inte ser med blida ögon.

Bokens titel ger sig ganska snabbt och jag känner både frustration och beundran över "Boise" sätt att vara. Hon är en flicka med stark vilja men är ibland elak för att nå dit hon vill.

Betyget blir till syvene och sist en 3+

En vän var hemma hos mig häromdagen och gav mig en bok hon tyckte jag skulle läsa. Hon berättade att den var rå men utspelade sig i vårt närområde och tyckte därför att den var intressant att läsa.
Boken jag pratar om heter "Kommer aldrig mer igen" och är skriven av Hans Koppel och är den jag nu satt tänderna i. Kan tänka mig att den är rätt rå för början var inte en smekning direkt men ser (nog) fram emot att läsa fortsättningen....

Kommer aldrig mer igen (e-bok)En doft av apelsin (inbunden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar