Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

måndag 12 december 2011

Tror jag börjar gilla ljudböcker

Eldvittnet

Lars Keplers "Eldvittnet" är nu färdiglyssnad och får absolut Godkänt. Har läst deras andra två böcker,  "Hypnotisören" och "Paganinikontraktet", men "Eldvittnet" vinner även om de andra också var bra. Retar mig dock ibland på deras löjligt detaljerade beskrivningar och vanligtvis gillar jag när det är ingående beskrivningar men detta blev ibland för bra.... menmen ... det är spännande lättlästa och detaljerade böcker som håller läsaren i ett fast grepp.
Detta var första gången jag lyssnade på en ljudbok, eller ja, jag har testat förr men då när jag legat på soffan. Problemet var ju att jag somnade hela tiden :) Men i bilen är det ypperligt speciellt när man har en bit att köra och tröttnat på samma musik som alltid spelas i radion
"Eldvittnet" handlar om komissarie Jonna Linna som ska försöka lösa ett fruktansvärt mord som skett på en sluten anstalt för unga destruktiva kvinnor. En tonårsflicka hittas i död i ett isoleringsrum där hon ligger med sina händer framför ansiktet som om hon leker kurragömma. Detta är upptakten till en gåtfull jakt efter mördaren med tvära kast och vändningar där man inte har en aning om vem de letar efter.

Så här i efterhand kan jag ju berätta att redan när den här personen, som sen visar sig vara mördaren, dyker upp i boken är det första jag tänker "Där har vi mördaren!" Utan att ha nåt annat än magkänslan att gå på. Lite tråkigt på sitt sätt eftersom överraskningen inte blir så stor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar