Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

onsdag 7 december 2011

Lyxiga Lussekatter?

Jag hittade ett recept häromdagen som jag var tvungen att testa, kunde inte vänta ett helt år nämligen. Det var på Lyxiga Lussekatter och nej, de innehöll varken guld eller diamanter men väl mandelmassa, kardemumma och vaniljsocker. Du hittar det här.

Bullarna blev jättegoda men de jäste inte så mycket som jag trodde trots den extra jästen som skulle vara i. Använde även bakpulver till vanligt vetemjöl istället för Vetemjöl Special som tipsades om i receptet, precis som jag gör i det receptet jag brukar använda mig av.
Nästa år när jag bakar lussekatter igen modifierar jag nog mitt eget recept eftersom det är så himla bra. De bullarna smakar nybakta även om de varit frysta, de jag bakade igår går igenom sitt test ikväll.

Så. Till det receptet jag skrev om i tidigare inlägg kommer jag att tillsätta 200 g mandelmassa, 1 tsk kardemumma och 1 tsk vaniljpulver. Testar med ett paket jäst först och ökar på vid nästa tillfälle om det skulle behövas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar