Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

onsdag 2 januari 2013

"Blå koral" levde inte upp till förväntningarna

Då har jag läst Louise Boije af Gennäs andra del i sin triologi som började med "Högre än alla himlar". Den första delen var den första bok jag över huvudtaget läst av Louise Boije av Gennäs och tyckte den vara fantastiskt bra. Har längtat i flera år på uppföljaren som då kom i höstas och heter "Blå Koral" (Koral som inte är felstavad korall, utan betyder kyrkosång, psalm) men den var inte hälften så bra som den första delen. Tyvärr en besvikelse med alltför mycket tillrättaläggande. Inte svårläst på nåt sätt men jag tyckte den var lite styltig och full med klyschor. Nej, den hamnar inte på Topp 10-listan tillsammans med den andra.

Triologin handlar ju om några vänner som känner varandra utan och innan och historien sträcker sig över 10 år med start vid Melleniumskiftet. Här får man följa vännernas stötande och blötande om livet i stort och smått. Historiska händelser som 9/11 tas självklart upp (i första delen) och i andra delen är det Tsunamin som står i centrum och alla tankar, funderingar runt moral, politik, känslor bearbetas. Det är stor igenkänningsfaktor såklart och man ser alla bilder klart och tydligt när man läser boken. Men efter del 2 är jag inte lika nällad att läsa den tredje och sista delen som jag antar kommer om ca 2-3 år (det var den tid det tog innan del 2 kom).

Boken jag läste innan "Blå Koral" var "Katedralen vid havet" av Illdefonso Falcones och den var intressant men på tok för lång. Vissa partier fick jag verkligen kämpa mig igenom. Handlar om Barcelona på 1300-talet om och om uppbyggnaden av folkets katedral, Santa Maria. Skildrar livet i Barcelona med en massa intriger, konspirationer och kärleksöden. En historisk roman man behöver ha tid på sig att läsa, inget man läser medan potatisen kokar med andra ord.

Just nu jag läst första kapitlet av vår bokklubbsbok "Mörk Jord" av Belinda Bauer och jag ser fram emot att läsa en spännande deckare efter dessa senaste böcker jag läst. Sen är det minsann min tur att välja bok till bokklubben så det är dags att börja leta.....

Katedralen vid havet Blå koral Mörk jord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar