Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

fredag 1 februari 2013

och nu ska jag läsa....

Var på Maxi för en tid sen där de hade pocketböcker för 39 kr. Det kan jag ju inte gå förbi och hittar en intressant bok som heter "Flickan från ingenstans" av Justin Cronin och som är en tegelsten på dryga 900 sidor. Här har jag att göra ett tag :)

Har egentligen ingen koll på boken men på www.boktipset.nu får den högt betyg av de flesta och de skriver att de inte kunnat släppa boken och trots de många sidorna har den varit snabbläst. Såg också att det är första delen i vad som ska bli en triologi.

Så här skriver Adlibris om boken:

Det otänkbara inträffar: Ett topphemligt amerikanskt militärexperiment går fel och ett livsfarligt virus sprider sig ohämmat. Katastrofen är ett faktum och snart har världen för alltid förändrats. Allt som återstår för de chockade överlevarna är en kamp för tillvaron som präglas av rädsla för mörkret, för döden och för ett öde värre än så.

I detta undantagstillstånd söker två personer efter en säker plats där de kan gömma sig. Det är FBI-agenten Brad Wolgast och den föräldralösa sexåringen Amy Harper Bellafonte, som lyckades rymma från militärbasen strax innan det fruktansvärda hände. Wolgast är fast besluten att skydda Amy. Men för Amy är detta bara början på en mycket längre resa, en resa över tid och rymt, mot tiden och platsen där hon måste avsluta det som aldrig borde ha påbörjats.

Justin Cronin har med Flickan från ingenstans skapat en mycket speciell spänningsroman som närmast kan jämföras med Stephen Kings Pestens tid och Cormac McCarthys Vägen
.


Flickan från ingenstans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar