Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

fredag 12 april 2013

Men vilken tur att jag var sugen på deckare!

Lite smålustigt faktiskt :)

Sa ju in mitt tidigare inlägg att jag var sugen på att läsa deckare och att jag hade en ljudbok + en läsebok i gång i just den genren.
Igår hade vi bokklubbsträff och det nya avslöjandet visade sig bli en deckare till. Denna bok hade jag läst om bara någon dag tidigare och tyckte den verkade intressant så det var lite extra kul att det blev det valet.

Kvällens huvudbok var "Stål" av Silvia Avallone, en bok som nu har ramlat in på Topplistorna, och vi var rörande överrens om att det var ett bra bokval. Tjejen som valt boken har varit en del i Italien och kände igen en hel del av miljöerna som boken beskrev och det ger självklart en helt annan nyans av det man läser.
Att vi alla tyckte den där pappan var hemsk och att vi i princip bara väntade på att han skulle göra sexuellt övergrepp på sin dotter - där var vi också överrens. Likaså vad gällande författarens förmåga att beskriva allt så att det kändes som om man var på plats.
En del gillade inte Anna och Francesca överhuvudtaget medan jag, t ex, kände att jag jämförde med min egen dotter som är i samma ålder. Inte för att min dotter är som dem men med hormoner som sprutar och vuxentankar blandas med barntankar så är det lätt att dra paralleller.

Vi åt gott, en Italiensk pastasallad kvällen till ära och drack både rött och vitt vin till maten - vilket man nu var sugen på.

Till kaffet avslöjades boken jag nämnde i början och det är alltså "Tänk på ett tal" av SJ Verdon vi ska läsa till nästa träff.
Ser verkligen fram emot att läsa denna men tar nog nåt annat än deckare tills den dimper ner i brevlådan ;)
Och när jag ändå beställde bokklubbsboken så la jag även till "Agaat" av Marlene van Niekerk samt "Innan jag somnar" av SJ Watson

Tänk på ett tal AgaatInnan jag somnar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar