Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

söndag 20 oktober 2013

En bok om förlåtelse - Boel och Oscar

Idag blev det en skön slappedag som jag till stor del tillbringade i soffan med en bok. Har precis slagit igen pärmarna på Josefine Sundströms "Boel och Oscar" och måste säga att det är nog en av årets bästa böcker. Fantastiskt välskriven och skriven med känsla och närvaro.

Handlar om 30-åriga Boel som flyttar in i ett gammalt anrikt hus som tidigare varit bank. I detta hus bor också snart 100-åriga Oscar som är arkitekt och mellan dessa två utvecklas en vänskap. En vänskap som gör mig varm om hjärtat och ofta ger mig tårar i ögonen. Underbart att läsa om vänskap som inte ser ålder som ett problem och i denna bok beskrivs den med stor kärlek.

Jag har flera gånger skrivit att jag älskar när författaren går på djupet i sina karaktärer och just det är Josefine Sundström fantastisk på, det var likadant i hennes "Vinteräpplen" och med småsmå detaljer får man känslan av att finnas på plats och se och höra det som karaktärerna upplever. Älskar det!! Det känns som om jag känner Boel och Oscar och att jag vill hjälpa, trösta eller bara finnas där när det är svårt.

Boken handlar mycket om förlåtelse. Om att förlåta innan det är för sent och det inte finns någon återvändo. Och framför allt att våga förlåta för att kunna gå vidare.

Vissa delar i boken är så vackert skrivna att ögonen tåras men det kan jag tyvärr inte skriva om här för då förstör jag för er som tänker läsa boken. Och det hoppas jag innerligt att ni gör! En bok jag kommer att bära med mig länge och med glädje rekommendera för andra. Av mig fick boken betyg 5 och det är inte många böcker jag ger det betyget.

Läs Läs Läs!!!!


Boel och Oscar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar