Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

onsdag 23 oktober 2013

Vår första klassiker!

Bokklubbskväll igår och en riktigt mysig kväll med god mat, tända ljus, underbart sällskap, boksnack och med hösten bankandes på dörren. Härligt att sitta inne :)

Vi har nu hållit på i 4 år med vår bokklubb och igår valde värdinnan vår allra första klassiker! Vi har pratat länge om att vi skulle ha klassiker med i vår samling men ingen har valt någon tidigare. Valet föll på bok som skrevs 1811 - 202 år sen (!) - och det blev Jane Austens "Förnuft och känsla" och jag ser verkligen fram emot att läsa den. Har märkligt nog aldrig läst nån av hennes böcker så det ska bli intressant. Jag menar filmerna har man ju sett men det är inte riiiiktigt samma sak som att läsa boken.
Den är nu beställd och kommer väl nästa vecka skulle jag tro.

"Wallflower" var den boken vi skulle diskutera och återigen hade vi rätt lika åsikter om boken och det var inte direkt positiva vibbar. Men vi kom också fram till att den passar bäst till de som är i 17-årsåldern cirkagurka, precis den åldern som huvudpersonerna är i.

Nu ska jag iväg och se Damernas EM-kval i handboll och hoppas det blir storvinst mot Slovenien!

Förnuft och känsla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar